Apr 092012
 

Pažadėjote sau, kad šį pavasarį pradėsite bėgioti? ManoSportas.lt parengė atsakymus į klausimus, kuriuos gali sau užduoti kiekvienas, susirengęs pradėti bėgiko mėgėjo kelią.

Saulė jau tuoj tuoj ištirpins paskutinį sniegą, neišvengiamai artėja tikrasis pavasaris –  naujam gyvenimui bunda ne tik gamta, bet ir žmogus. Tradiciškai girdime dejones, kad per žiemą bičiulis užsiaugino per storą šildomąjį sluoksnį, o draugė su likimo sesėmis jau kuria planą kaip sėkmingai badauti savaitę. Netrukus į gatves plūstels bėgimo entuziastai, kurie bėgdami ne tik dailins kūno linijas, ugdys valią, bet ir paliks savo problemas kažkur tarp miesto gatvių ir miškų.

Niekada neprošal prisiminti elementarias tiesas, kurios padės pasiekti optimalių rezultatų. Lietuvos bėgimo mėgėjų asociacijos (LBMA) generalinis sekretorius Vidmantas Dobrovolskas įsitikinęs – į bėgantį žmogų jau seniai nebežiūrima kaip į keistuolį.

„Nereikia bėgti per kančią, tačiau šiek tiek pakentėti išties naudinga“, – teigia kaunietis.

V. Dobrovolskui bėgimas tapęs gyvenimo būdu. Jis ne tik kas rytą pasisveikina su bėgimo trasa, bet ir pats organizuoja mėgėjų maratonus. Pokalbis apie šio sporto naudą, specifiką ir problematiką Lietuvoje, sukauptą patirtį ir galimybes prisijungti prie mėgėjiškų bėgimo klubų.

Bėgiojančiųjų – vis daugiau

– Ką žmogaus organizmui duoda bėgimas? Ką lavina, ką sustiprina?

– Mano nuomone, bėgimas, kaip ir kiekvienas aktyvus judėjimas, stiprina organizmo imuninę sistemą, kūnas tampa atsparesnis įvairioms peršalimo ligoms ir susirgimams. Be to, bėgiojimas mažina stresą, gerina širdies darbą, sukaupia kūrybinės energijos naujai darbo dienai.

– Ar pastebite tam tikrų tendencijų, kad vis daugiau žmonių bėgioja parkuose, mokyklų stadionuose? Tyrimai rodo, kad ypač prasta sporto padėtis jaunimo tarpe, vis daugiau paauglių turinčių antsvorio, panašių problemų.

– Šaltuoju metų laiku turime nedidelį pasirinkimą pigiai ir aktyviai sportuoti, galbūt todėl atėjus pavasariui ypač pagausėja bėgiojančių būrys.

Efektyvesnės priemonės kaip bėgimas numesti per žiemą susikaupusius nereikalingus papildomus kilogramus ir pagerinti savo fizinę formą dar niekas nesugalvojo. O ir požiūris į bėgiojantį žmogų pakito. Prieš 5-8 metus bėgiojančių žmonių miško parkuose tekdavo sutikti ne per daugiausiai, o praeiviai į patį žiūrėdavo kaip į keistuolį ar žmogų, neturintį ką veikti. Tačiau pastaruoju metu situacija keičiasi, pastebiu vis daugiau tiek jaunesnio, tiek vyresnio amžiaus žmonių judančių, bėgiojančių. Manau, vis daugiau žmonių pradeda suprasti bėgimo naudą savo organizmui.

Aišku, labai gaila, kad kolegijose, universitetuose kūno kultūros užsiėmimai tampa kaip fakultatyvinė disciplina, o ir mokyklose ji tampa ne griežtai lankoma pamoka. Šiuolaikinės visuotinės kompiuterizacijos ir technologijų laikais dauguma  mokinių, akademinio jaunimo laisvalaikį praleidžia sėdėdami prie kompiuterio, pamiršdami apie elementariausią judėjimą gamtoje. To pasekmės – vis daugiau jaunų žmonių skundžiasi silpnesne sveikata.

– Ką manote apie teiginį, kad reguliariai bėgiodami žmonės yra ne tik sveikesni, bet ir laimingesni?

– Bėgiojantys žmonės myli bėgimą (patį veiksmą) ir juo mėgaujasi, o kad tuo pačiu stiprina savo sveikatą, užsigrūdina, manau, abejonių nėra. O kadangi darai, tai kas tau miela, tai ir esi laimingas.

Bėgioti galima ir žiemą, tačiau ar yra kokių nuostatų dėl orų, temperatūros? Gal geriausia pradėti bėgioti lauke, kai sušyla pvz. iki +7 ar pan.?
Pats bėgioju ir prie -15° C ir esant dar šaltesniam orui. Tačiau, jeigu žmogus nėra pratęs prie šalčio, tai gali būti ir pavojinga, nes galima nušalti veidą ar kitas atviras kūno vietas (ausis, rankas). Manau, maloniau yra pradėti bėgioti esant teigiamai oro temperatūrai. Svarbiausia, ypatingai pavasarį, kada vėjuota, oras dar permainingas, nesusišaldyti po bėgimo. Bėgimo metu kūnas sušyla,  suprakaituoja, o sustojus greitai vėsta, todėl patariu bėgimo trasą pasirinkti taip, kad po bėgimo netektų ilgai eiti iki šiltų patalpų.

Kompanijoje – smagiau ir saugiau

– Inventorius yra lyg ir paprastas – reikalinga sportinė apranga ir bateliai. Ką patartumėt  renkantis inventorių tiems, kurie šį pavasarį pirmą kartą išsiruoš pabėgioti?

– Pradedančiajam bėgioti užtenka pasirinkti laisvą, nevaržančią judesių sportinę aprangą. Daugiau dėmesio reikėtų skirti sportiniams bateliams. Jie turėtų būti patogūs, ne plonu padu ir pakeltu kulnu. Geriausia būtų įsigyti sportinius batelius, skirtus bėgimui.

– Susiruošė žmogus pabėgioti. Ar turėtų prieš tai pasitikrinti sveikatą, kokiomis ligomis sergantiems geriau būtų nebėgioti?

– Manau, kiekvienas pradedantis bėgioti, anksčiau nesportavęs, turėtų pasitikrinti sveikatą  ir pasitarti su gydytoju. Medikai ypatingai atsargiai žiūrį į fizinį krūvį turint kokių nors negalavimų (ypač, širdies ligų).

Tačiau yra žmonių (pažįstu asmeniškai, nuo vaikystės aktyviai sportavo), kurie ir po sudėtingos širdies kraujagyslių operacijos negali atsisakyti judėjimo. Pradžioje mankšta, paskui ėjimas, pereinantis į lengvą bėgimą. Žiemą – slidinėjimas. Tačiau nereiškia, kad kiekvienam tai duota. Tiesiog kiekvienas turi pažinti savo organizmą, pradėti sportuoti reikia labai atsargiai ir saikingai.

Kitas atvejis. Pavasaris, sveikas apie 60 metų vyras, bėga miške krosą ir staiga pradeda dusti. Anksčiau nieko panašaus nebuvo buvę. Šiuo atveju nebuvo apsieita be greitosios pagalbos. Pasirodo, pušų žiedadulkės sukėlė kvėpavimo takų alergiją (iki tol nebuvo pasireiškusi), vyrui sutriko kvėpavimas.

Tad  pradedantiesiems bėgioti rekomenduočiau iš pradžių nepersistengti, viską pradėti pamažu ir geriausia tai daryti bent dviese, kad esant reikalui iškviestų pagalbą.

– Ką galėtumėte atsakyti tiems, kurie į bėgimą žiūri skeptiškai – dyla sąnariai, monotonija?

– Negalėčiau pasakyti, ar bėgiojant daugiau dyla sąnariai, ar ne? Šiuo klausimu, gal daugiau atsakytų medikai. Tačiau tikrai manau, kad susirgimai įvairiomis sąnarių ligomis kamuoja daugelį nesportuojančių žmonių. Vėlgi, manyčiau, kad tai daugiau susiję su maistu, į jį dedamais įvairiausiais priedais.

Na, su pasakymu, kad bėgimas – monotonija, nesutikčiau. Taip, judesys yra pasikartojantis, tačiau vaizdas vis besikeičiantis. Tiesiog kaip ir kiekvienoje sporto šakoje rasite ir monotonijos, ir besikeičiančio judesio. Paprasčiausiai – kiekvienam savo.

– Kokią distanciją turėtų rinktis pradedantysis: stengtis bėgti greičiau, bet trumpiau, ar lėčiau, bet toliau? Kokios turėtų būtų distancijos, kad būtų nauda, valia būtų ugdoma, bet nepervargstama taip, kad kitą kartą nesinorėtų patirti „šitos kančios“?

– Visų pirma, kas yra pradedantysis? Ar tai jaunas žmogus, ar vidutinio amžiaus, ar senjoras? Ar norintis pradėti bėgioti anksčiau kažką sportavo, ar neturėjo nieko bendro su sportu? O gal ir pastaruoju metu užsiiminėja kūno kultūra? Žmonės yra skirtingi ir reikėtų kiekvienu atveju žiūrėti individualiai. Tačiau, jeigu žmogus nori pradėti mėgėjiškai bėgioti, tai kaip ir minėjau anksčiau, pradėti reikėtų  palengva, bėgant lėčiau, bet geriau ilgesnę distanciją. Greitį galima pradėti treniruoti tada, kai ištreniruojama ištvermės bazė. Tačiau vėlgi, vienam lengvai nubėgti 5 – 10 km nėra daug, o kitam jau 1 – 2 km yra pasiekimas. Tad, pasikartosiu, kad kiekvienas turėtų žiūrėti pagal savo fizinę būklę. Bėgant reikėtų truputį pakentėti, bet ne tiek, kad tai virstų „kančia“. Turėtų būti pasididžiavimas savimi, kad įvykdei išsikeltą užduotį.

Kviečia bėgimo mėgėjų klubai

– Bėgioti vienam gali būti nuobodu. Kur norintis pabėgioti žmogus galėtų rasti bendraminčių?

– Žinoma, vienam bėgti nuobodoka, o kartais ir rizikinga. Rasti bendraminčių, mėgstančių bėgioti, manau, neturėtų būti sunku. Kiekviename mieste yra bėgimo mėgėjų klubų, kai kur ir ne po vieną. Jų sąrašus ir kontaktus galima rasti Lietuvos bėgimo mėgėjų asociacijos interneto svetainėje (www.lbma.lt/index.php?klubai).

– Kokios yra narystės bėgimo klubuose sąlygos: ar priimami visi norintys, ar yra narystės mokesčiai, kokius įsipareigojimus reikia prisiimti?

– Paprastai šios sąlygos klubuose yra skirtingos. Bet dažniausiai priimami visi norintys, nepriklausomai nuo savo pajėgumo. Narystės mokestis būna simbolinis.

– Pabėgiojus savo malonumui gali kilti noras išmėginti jėgas varžybose. Ką patartumėte pasirinkti pirmajam startui?

– Dažniausiai visi, kurį laiką pabėgioję, išbando savo jėgas mėgėjiškuose bėgimuose. Jie organizuojami kiekviename rajone ir daugumoje miestų. Startuojant pirmą kartą varžybose ypatingo pasiruošimo nereikia, svarbu pasirinkti tokią distanciją, kurią įveiktum.

Ką apie tai manote Jūs?

koment.